Veen- en Heidewandeling 2022.
Lange tijd was het onzeker of deze wandeling door kon/mocht gaan. Deze wandeling was in 2020 het
laatste evenement. In maart ging ons land op slot. Zowel in 2020 en 2021 was het in de maanden juli en
augustus mogelijk de zomeravondwandelingen te houden. Alle andere evenementen moesten afgelast
worden.
Voorbereiding Veen- en Heidewandeling 20 februari 2022:
Eind januari werden verschillende versoepelingen doorgevoerd, per 3 februari mocht de sport weer van
start gaan. Al snel na deze persconferentie gingen diverse commissies aan de slag met de
voorbereidingen. De Commissie Wandel Evenementen meldde de tocht aan bij de Gemeente en De Groene Waaier.
Al snel kwam er toestemming van de gemeente, werden de medewerkers aan de wandeling op de
hoogte gesteld en de werkzaamheden om het evenement goed te kunnen laten verlopen gingen
van start. De routes werden uitgezet en gedrukt, zo was iedereen druk om in een korte periode op 20
februari de wandelaars weer eens te kunnen laten wandelen in de Haaksbergse natuur.
De activiteiten in het Gängelhuuske lagen in de coronaperiode stil dus moest de beheerscommissie
ook in actie komen. Zij vergaderde ook want de start en finish was zoals gebruikelijk in ons eigen
clubgebouw. De werkzaamheden werden verdeeld en ook de voorraden aangevuld. Grote vraag was
“hoe veel wandelaars zullen er aan de start verschijnen?” In 2019 wandelden er 832 personen
mee, een jaar later was het slecht weer er verschenen toen 222 wandelaars aan de start. Er werd besloten om dat laatste aantal wandelaars als uitgangspunt te nemen voor de bestelling. Al veel jaren is de COOP supermarkt in Haaksbergen leverancier van onze vereniging. De bestelling werd gedaan met de afspraak dat levensmiddelen die over waren na het evenement retour konden worden gedaan zoals
gebruikelijk. Naast deze leverancier worden ook horeca spullen gehaald bij de Makro.
Vrijdag 19 februari wordt alles klaargezet in het Gängelhuuske, naast de inrichting van het
startbureau wordt ook alles klaar gezet voor de rustpost. De beheerscommissie is er klaar voor. Het
gesprek die middag gaat ook over wat gaat het worden? De weersvoorspellingen waren niet best, de
storm Frankling zou in het weekend over ons land trekken, afwachten dus maar.
Zaterdagmiddag werden de laatste voorbereidingen getroffen. Een 3-tal personen brachten de routepijlen
aan. Gelukkig voor hen was het die middag grotendeels droog. De paden door onder andere het
Buurserzand waren wel nat.
Naast het uitzetten van de routes waren een aantal mensen bezig om de rustplaats bij de manege stal
‘Horste Wronge’ in te richten.
De wandeling.
Toen ik ’s morgens waker werd gierde de wind om het huis….. maar het was nog droog. Een uurtje later op de fiets naar het Gängelhuuske begon het te regenen en ook de wind was nog fel. Tegen half acht
druppelden de vrijwilligers binnen, behalve de familie Haan die met een lekke autoband stond. Alles liep
ook tegen, het weer en geen stroom in een gedeelte van het gebouw. Na wat puzzelen en omschakelen
was dat probleem opgelost. Besloten werd omdat men niet veel wandelaars verwachtte de tent voor het
gebouw niet op te zetten.
De koffie was inmiddels bruin, dus met z’n allen aan de koffie. Na de koffie zocht iedereen zijn of haar plek op. De parkeerwachters namen hun plaats in, net als de dames achter het startbureau. De routecontroleurs gingen weg om te kijken of de pijlen nog op hun plaats zaten. Tot slot verdwenen de dames en heren die de rustpost gingen bemensen ook. In totaal waren 19 vrijwilligers aanwezig om de (vele?) wandelaars goed te kunnen ontvangen.
Even over negen uur kwamen de eerste paar wandelaars het startbureau binnen. Uiteraard werd er gesproken over het stormachtige weer, gehuld in regenkleding ging men vol moed op weg. De regen
hield op maar de sterke wind ging niet liggen.
Het bleef rustig in het clubgebouw, af en toe kwamen er wandelaars die nog op stap wilden. Toen om twee uur het startbureau dicht ging waren er 56 wandelaars gestart. De wandelaars die hun
wandeling volbracht hadden waren tevreden en hadden volgens hen genoten van het buiten zijn,
bewegen en lekker uitwaaien. De meeste mensen bleven nog even zitten onder het genot van een warm
of koud drankje.
Tijdens die nazit kon ook weer bijgekletst worden want door de lockdown periode was het contact wat
verloren gegaan. Aan het eind van de middag kwamen ook de vrijwilligers terug van hun posten. De
pijlen waren weer verwijderd en ook de rustplek was opgeruimd. Ook de vrijwilligers bleven nog gezellig
nazitten en spraken over hun ervaringen van de dag. Iedereen had ondanks de kleine deelname wel iets
te vertellen. Ook sprak men de wens uit dat dit jaar alle evenementen georganiseerd kunnen worden.
Bijgaande foto’s laten zien hoe deze dag geploeterd moest worden door de wandelaars.
HH
Deelname overzicht
Afstand |
2020
|
2019
|
2018
|
2017
|
2016
|
2015
|
30 km |
31
|
77
|
72
|
78
|
110
|
86
|
20 km |
39
|
173
|
110
|
119
|
193
|
133
|
15 km |
61
|
276
|
188
|
122
|
234
|
168
|
10 km |
76
|
250
|
181
|
155
|
268
|
161
|
5 km |
15
|
56
|
42
|
29
|
37
|
15
|
Totaal |
222
|
832
|
593
|
503
|
842
|
563
|